دکتر سید احسان سید ابریشمی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران، در جریان پنل حمل و نقل گفت: دانشگاه ها منشا تحول در جامعه هستند
دکتر سید احسان سید ابریشمی ، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران، در جریان پنل حمل و نقل بیان کرد : حمل و نقل و محیط زیست ارتباط بسیار نزدیکی با هم دارند .حدود 80 درصد آلودگی شهر تهران از منابع متحرک آلودگی است که بخش زیادی از آن به خاطر وسایل نقلیه ی شخصی می باشد و دغدغه ی امروز ما کاهش وسایل نقلیه شخصی است که این کار هرگز ساده نیست.
وی در ادامه تصریح کرد : با توجه به اینکه دانشگاه ها منشا تحول در جامعه هستند اگردر کاهش استفاده از خودرو های تک سرنشین در مجموعه ی خود پیشرو باشند ، می توان تجارب آنها را به جامعه سرایت داد.همچنین ما باید قبل از هر اقدامی ، اثرات آن را مورد ارزیابی قرار دهیم و دانشگاه می تواند بحث های مدیریتی را ارزیابی کند تا با توجه به بازخورد های آن بتوان اصلاحاتی را در سطح شهر و منطقه انجام داد.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران اظهار کرد : ما باید به دنبال حمل و نقلی باشیم که انسان محور باشد و به سلامت انسان کمک کند .المان های حمل و نقل در دانشگاه بسته به فضای آن دانشگاه ، می تواند به صورت خط های ویژه ی دوچرخه ،در اختیار دادن بلیط های حمل و نقل همگانی با قیمت کمتر برای دانشگاهیان باشد.
در ادامه مهندس دانیال جهانشاهی گفت: قبل از پرداختن به هرموضوعی و اجرای هر طرحی باید ضرورت آن را درک کنیم. امروزه روند افزایش آلودگی هوا در دنیا به ویژه در کشور های در حال توسعه یک معضل به حساب می آید که بخشی از این آلودگی متوجه صنعت است و بخش قابل توجه آن مربوط به حمل ونقل و خودروهای با سوخت فسیلی است. از این رو کشور ها برای حل آن و کاهش استفاده از خودرو به موضوع دوچرخه های اشتراکی رو آورده اند که مکانیزم آن به این صورت است که دوچرخه ها از یک ایستگاه دریافت می شوند و به ایستگاه دیگر تحویل داده می شوند بدون آن که افراد صاحب آن دوچرخه باشند.
وی با اشاره به مزایای دوچرخه های اشتراکی از جمله پایدار بودن اشاره کرد و گفت: این پدیده جایگزین خوبی برای خودرو است و اگر به خوبی طراحی شود می تواند راحت باشد، با کاهش استفاده از خودرو منجر به کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی می شود ، هزینه های سوختی کشور را کاهش می دهد و سلامت افراد را افزایش می دهد.
مهندس جهانشاهی با اشاره به اینکه سیستم دوچرخه های اشتراکی از دانشگاه ها در کشور های مختلف شروع شد، گفت: دانشگاه فردوسی مشهد محیط مناسبی برای دوچرخه سواری دارد. دانشگاه فردوسی مشهد را می توان به عنوان یک شهر کوچک در نظر گرفت ، 24 هزار نفر در دانشگاه زندگی می کنند ، بیش از دومیلیون کیلومتر مربع مساحت دارد، شیب دانشگاه فردوسی مشهد برای دوچرخه سواری مناسب است، بارندگی در مشهد کم و استفاده از اتوبوس در دانشگاه فردوسی مشهد بسیار پرهزینه و در حدود سالی 700 الی 800 میلیون تومان است به همین منظور سیستم دوچرخه های اشتراکی دانشگاه فردوسی برای اولین بار در کشور ایجاد و نیز منجر به اشتغال زایی نیز خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر اجرای طرح دوچرخه های اشتراکی در دانشگاه فردوسی مشهد فرایند آگاه سازی دانشگاهیان نیز صورت گرفته و از دانشجویان برای اجرای این طرح کمک گرفته شده است.
در پایان مهندس جهانشاهی توضیحاتی در خصوص جای گیری ایستگاه ها ، قوانین و مقررات، نوع دوچرخه ها و تجهیزات آن ها ارائه داد.


- دسته: اخبار کنفرانس
- نوشته شده توسط Hamed Bidel
- بازدید: 1399




